Vad är Second Life?

Second Life lanserades redan 2003 och är en virtuell online-värld. Företaget Linden Lab, som är baserat i San Francisco, utvecklade och äger Second Life. Linden Lab bildades 1999 av Philip Rosedale som även är grundaren av Second Life. Rosedale märkte tidigt (2001) att investerare var intresserande av Second Lifes kreativa potential och ändrade det ursprungliga spelfokuset till en mer cummunity- driven upplevelse som skapas av användarna själva.

Det var inte förrän 2005 samt 2006 som Second Life började uppmärksammas av media bland annat i tidningen BusinessWeek. Under Technology & Engineering Emmy Awards 2008 hedrades Second Life med en utmärkelse.

Second Life skiljer sig stort från vanliga dataspel eftersom det inte finns några regler, någon spelmekanik eller något bestämt mål. Second Life innehåller en stor värld som användarna kan integrera med och utforska. Även Rosedale uttalade 2006 att detta inte är ett spel utan en plattform. Från början hade Second Life ett huvudnät för vuxna samt ett för tonåringar men 2010 använder man endast ett huvudnät. Idag kan alla som är över 16 år gamla registrera sig för ett gratis konto. Användarna i Second Life kallas för ”invånare” och får skapa sin egna virtuella representation kallad avatar. Den skapade avataren kan sedan integrera med andra avatarer, föremål och platser. Det finns mycket en avatar kan göra såsom utforska den virtuella världen, skapa, umgås, bygga, handla egendom (virtuell) eller tjänster, delta i grupp- eller individuella aktiviteter. Här finns även en virtuell valuta kallad ”Linden Dollar” som kan bli riktiga pengar.

Användaren väljer själv vilken form avataren ska ha. Det kan vara ett djur, en människa, en mineral, en grönsak eller blandning av dessa. Många väljer dock att skapa en avatar som liknar dem själva i verkligheten. Det enskilda invånarkontot kan endast ha en avatar (per konto) men utseendet eller formen kan däremot ändras så många gånger som användaren önskar. För den som inte vill skapa en egen avatar finns det färdiga avatarer att köpa. En enskild användare kan dessutom ha mer än ett konto och därmed ha flera avatarer (en avatar per konto). Avataren kan resa via teleportering i den stora virtuella världen men när de nått sin destination kan de förflytta sig mer konventionellt.

Kommunikation mellan avatarer sker via gruppchatt, lokal chatt, röst (offentlig, grupp samt privat) eller globala snabbmeddelanden. För privata konversationer mellan avatarer används chattmeddelanden. Användare kan dessutom skicka direktmeddelanden till en ”invånares” e-post när den invånaren är avloggad. Användarna skapar sina egna karaktärer eller personligheter vilket bygger på hur de väljer att uttrycka sig. Även om det finns avatarer som är djur eller kanske vampyrer väljer de flesta att vara mänskliga. En av de viktigaste funktionerna i Second Life- världen är möjligheten och förmågan att skapa innehåll vilket skiljer Second Life från traditionella onlinespel.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.