Ekonomi i Second Life

I Second Life finns en intern ekonomi samt en virtuell valuta kallad Linden dollar. Denna virtuella Linden dollar kan endast användas i Second Life för att sälja, köpa, handla eller hyra mark eller tjänster och varor från andra användare. Detta är en virtuell ekonomi och har inget monetärt värde i den verkliga världen. Linden dollar kan inte heller lösas in för verkliga pengar från Linden Lab. Om en invånare får ett överskott av ”Linden Dollars” som han eller hon tjänat via ett erfarenhetsspel eller ett företag i Second Life kan återbetalning begäras från PayPal.

Second Life har en mycket hög entreprenörsaktivitet och invånarna kan skapa virtuella objekt samt annat innehåll. Det unika i Second Life är att användaren behåller samtliga rättigheter för sitt skapade innehåll vilket gör att Second Life kan användas för att sälja och distribuera sina skapelser. Vad som gjorde Second Life lönsamt var dock uthyrning och försäljning av virtuella fastigheter. Den första verkliga miljonären från Second Life var Ailin Graef (känd som Anshe Chung) som skapade en förmögenhet på att sälja, hyra och köpa fastigheter.

De olika virtuella varorna inkluderar fordon, byggnader, kläder, hår, hud, smycken, fauna, konstverk, flora, apparater av alla typer samt animationer.

De virtuella tjänsterna inkluderar underhållning, affärshantering samt anpassat innehåll. Användare kan köpa Linden dollar med riktiga dollar eller andra lokala valutor på LindeX-börsen, Linden Lab. Väldigt få användare tjänar tillräckligt med pengar för att kunna begära återbetalning. Det var endast 233 användare som tjänade över femtusen US Dollar medan majoriteten tjänade mindre än tio US Dollar år 2009. Vinsterna tjänades in från tjänster, hyra av mark samt försäljning av varor. Även om det går att tjäna pengar i Second Life är det inte enkelt utan det här är mer en virtuell värld att upptäcka.